خانه / اخبار عشایر / آیین نامه سامان دهی عشایر میثاق خدمت به عشایر است

آیین نامه سامان دهی عشایر میثاق خدمت به عشایر است

رئیس سازمان امور عشایر:

آیین نامه سامان دهی عشایر میثاق خدمت به عشایر است

رئیس سازمان امور عشایر گفت: آیین نامه سامان دهی عشایر سند میثاق خدمت به عشایر است که در آن به معیشت، استقرار و جمعیت عشایر توجه ویژه ای شده است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران به نقل از خبرگزاری ها، کرمعلی قندالی در نشست بررسی مشکلات عشایر جنوب استان کرمان با اشاره به تدوین سند راهبردی عشایر کشور گفت: با انجام کارهای کارشناسی، برش کشوری و استانی در این سند تهیه شده که این برش با گذشت زمان قابلیت انعطاف را دارد.

 

 

وی با بیان اینکه برای توانمندسازی عشایر کشور، 100میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت اختصاص یافت، افزود: این تسهیلات برای کمک به توانمندسازی خانوارهای عشایری در حوزه تولید و پرورش در نظر گرفته شده است.

 

قندالی ادامه داد: این تسهیلات با دوره بازپرداخت پنج ساله و با کارمزد 4 درصد و بدون وثیقه(وثیقه زنجیره ای) پرداخت می شود.

 

رئیس سازمان امور عشایر همچنین از اختصاص100میلیارد تومان دیگر از محل هدفمندی یارانه ها برای افزایش منابع تولید و زنجیره گوشت قرمز به عشایر خبر داد و گفت : این تسهیلات با سود 14 درصد در اختیار عشایر مولد قرار می گیرد.

قندالی همچنین اظهار داشت: سند راهبردی مناطق عشایری در سطح ملی و استانی تهیه و تدوین شده است.

 

رئیس سازمان امور عشایر با اشاره به اینکه این سند حاصل سه سال کار شبانه‎روزی است، بیان داشت: سند راهبردی مناطق عشایری که اهداف و سیاست‎های این سازمان را تعریف می‎کند، انعطاف‎پذیر بوده و قابلیت به روز شدن را دارد.

 

وی معیشت، استقرار و جمعیت را سه مؤلفه مهم این سند ذکر کرد و افزود: با توجه به محدودیت منابع، استفاده از معیشت تک‎محصولی برای جامعه عشایری امکانپذیر نیست بر همین اساس تلاش کردیم تا انواع و اقسام فعالیت‎ها را برای ارتقا سطح درآمد عشایر تعریف کنیم.

 

قندالی این فعالیت‎ها را شامل بهره‎وری از منابع تولید و اشتغال در حوزه گردشگری، گیاهان دارویی و … دانست و افزود: پیش‎بینی می‎شود در افق 1404 جمعیت فعلی عشایر با اندکی کاهش همچنان وجود داشته باشد.

 

رئیس سازمان امور عشایر عنوان کرد: در بحث استقرار نیز باید عشایر در یکی از قطب‎های قلمرو خود ترجیحاً در قشلاق یک مسکن مناسب برای برخورداری از امکانات رفاهی، خدماتی، آموزشی و … داشته باشند.

 

وی ادامه داد: امیدواریم که در برنامه ششم توسعه افقی از این برنامه راهبردی را با همکاری تمام دست‎اندرکاران ببینیم تا بتوانیم حداقل یک مرحله از مباحث موجود را اجرا کنیم.

 

این مسئول در زمینه اسکان عشایر خاطرنشان کرد: طرح عملیاتی اسکان که حدود دو دهه در مناطق عشایری در حال اجرا است با این هدف اجرا می‎شود که جمعیت‎هایی را دیگر امکان کوچ ندارند در مناطق مستعد کشاورزی و دامپروری اسکان دهیم.

 

رئیس سازمان امور عشایر با اشاره به اینکه طی این 20 سال حدود 90 هزار خانوار عشایر در سراسر کشور اسکان داده شده‎اند، ادامه داد: در بحث اسکان هیچ اجباری وجود ندارد و به صورت داوطلبانه صورت می‎گیرد.

درباره ی علیرضا عزیزی

همچنین ببینید

ایل باصری

عشایر مرودشت و چادر های ایشان به عنوان کانون های کوچک تولیدی سهم بزرگی در توسعه استانی و ملی دارند

عشایر مرودشت و چادر های ایشان به عنوان کانون های کوچک تولیدی سهم بزرگی در …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *