خانه / اخبار عشایر / صعود به قله دماوند ونصب پرچمی با نام ایل باصری

صعود به قله دماوند ونصب پرچمی با نام ایل باصری

صعود  کوهنوردان  ایل باصری به قله دماوند و نصب پرچمی با نام ایل باصری برفراز قله دماوند بام ایران
IMG-20180808-WA0082
گزارش صعود به قله دماوند از مسیر شمال شرقی به نقل از آقای خداخواست اکبرزاده
روز سه شنبه 97/5/9 مرداد به اتفاق دایی  علی رضا امیدوار و سید یوسف اورنگی  مرودشت را به مقصد تهران ترک کردیم ساعت 7عصر داداش مهدی اکبرزاده مدیر گروه کوهنوردی و گردشگری متیکا  هم در تهران  به ما  پیوست.
 مسیر را به مقصد ناندل از طریق گردنه هراز ادامه دادیم پس از 150 کیلومتر حدود ساعت 11شب سه شنبه 97/5/9بود که در نزدیکی ناندل در  مزرعه آقای اکبری دوست عزیزمان که  گذشته ی دور ازایل قشقایی به استان مازندران مهاجرت کردند و در شغل شریف معلمی بازنشسته شده ماندیم  آقای اکبری دراین  مزرعه شخصی با چشمه ای با اب فراوان و گوارا که در اختیار دارد با ایجاد حوضچه ماهی و باغ مشغول است .صبح چهارشنبه 97/5/10ساعت 7صبح به سمت ناندل حرکت کردیم ساعت 7 و نیم جلوی منزل اقای علی قنبری ماشین را پارک کردیم وسایل کوهنوردی  را آماده کردیم کوهنوردانی از بجنورد هم منتظر وانت بودند ساعت 8 سوار نیسان شدیم و به سمت گردنه سر واقع در دامنه شمال شرقی دماوند حرکت نموده وساعت 9 به گردنه سر با ارتفاع حدود 2800 متر رسیدیم.
 قله دماوند با همه عظمت و بزرگی اش  ، عجیب خود نمایی می کرد.کوله های سنگین را به آقای قنبری سپردیم تا با قاطر به پناهگاه بیاورد ،با کوله سبک مسیر پاکوب صعود را شروع کردیم در طول مسیر آسمان ابری بود مسیر پیمایش پوشیده از گیاهان گوناگون از جمله گون بود
 در ارتفاع 4000 متری به چشمه آب رسیدیم وساعت 1 بعد از ظهر بود  که با پیمایش 6   کیلومتر به جانپناه تخت فریدون در ارتفاع 4130 متری رسیدیم. حکایت ساخت این جان پناه به این شرح است که در سال 1353دودانشجوی دانشگاه فنی  مستوفی با سقوط از یخچال یخار جان خود را از دست می دهند سال 1356 به همت دانشگاه مستوفی این جان پناه ساخته می شود
جانپناه و اطراف آن مملو از کوهنوردان بود ما دو محل جهت نصب چادرها مشخص کردیم. همزمان  بارش برف شروع  شدکه لذت خاصی داشت  ساعت 8 شب بارش برف خاتمه یافت وآسمان صاف شد و  یک صعود موفق و دلچسب را  نوید می داد . با همفکری مقرر شد ساعت 4 صبح پنج شنبه 97/5/11 بیدار باش و ساعت 4/30  با کوله سبک حرکت به سمت قله را آغاز نماییم .
ساعت 6 در ارتفاع 4700 متری با برخورد به جبهه هوای سرد  مواجهه شدیم
وجود یخچالهای زیبای اطراف قله که از غرب تاشرق قله گسترده شده است انسان را به فکر می اندازد که چگونه از میان یخچالها عبور کند در حالی که در واقع این یخچالها به هم پیوسته نیستند.
مشاهده طلوع خورشید، در افق آب پخشان واقع در شرق دماوند بسیار دیدنی و جذاب بود.
 به لطف خدا راس ساعت 11صبح پس از 5کیلومتر پیمایش بر تن زیبای دماوند به قله با ارتفاع 5671 متر رسیدیم. به محض رسیدن به گنبد گیتی ابری که بالاسر قله شکل گرفته بود شروع به بارش برف کرد کرامپون را جهت جلوگیری از سقوط در دره یخار  نصب کردیم
 پس از کمی استراحت به  عکس برداری در محیط زیبا و دلنشین قله ،کنار کاسه قله و بزهای یخ زه و خشک شده در راس  که نماد قله هم می باشندمشغول شدیم ، محو زیبای اش ،شکوهش و جمالش شده بودیم ، غرق تماشای چشم اندازهای زیبای اطرافش:  سد لار،خط راس دو برار ،خلنو خرسنگ شده بودیم . تنها دلتنگیمان جای خالی همنوردان و عزیزانی بود که دوست داشتیم این حس زیبا و شور و حال وصف نشدنی را با آنها شریک باشیم .طاقت و تحمل جدایی اش را نداشتیم  تصمیم به برگشت گرفتیم  حدود ساعت 3 بعد از ظهر بود که به جانپناه رسیدیم.
 چادر های ارتفاع و وسایل را به قاطرها تحویل دادیم ساعتی را استراحت نموده و مسیر برگشت را ادامه دادیم  سالت 7عصر به گردنه سر  رسیدیم قاطرها هم ساعت 7و نیم بارها را به ما تحویل دادند سپس با نیسان مسیر ناندل  را در پیش گرفتیم و ساعت 9 عصر به روستای ناندل رسیدیم و آماده حرکت به سمت تهران  منزل داداش مهدی شدیم
                         اکبرزاده یازدهم مردادماه نودوهفت

همچنین ببینید

IMG-20180831-WA0081

قهرمانی کاراته کار ناشنوای ایل باصری در مسابقات کشوری

مژده مردانی قهرمان کاتا انفردی بانوان ناشنوایان شد مسابقات قهرمانی کشور کاراته بانوان ناشنوایان گرامیداشت …