خانه / اخبار عشایر / تقویت رمه‌گردانی و صنایع‌دستی راه تقویت فرهنگ عشایر است

تقویت رمه‌گردانی و صنایع‌دستی راه تقویت فرهنگ عشایر است

تقویت رمه‌گردانی و صنایع‌دستی راه تقویت فرهنگ عشایر است

استاندار فارس گفت: نمایش موزه‌ای فرهنگ عشایر به معنای تقویت فرهنگ آنان نیست بلکه رمه‌گردانی و تقویت صنایع‌دستی راه تقویت فرهنگ عشایر است.

به گزارش باصری آنلاین به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی سازمان امور عشایر ایران به نقل از خبرگزاری ها، محمد علی افشانی در جلسه شورای فرهنگ عمومی فارس اظهار داشت: فرهنگ هویت هر جامعه است و عشایر فرهنگی با مؤلفه‌هایی خاص دارند چنانکه موسیقی و هنر، تلاش، روحیه صداقت، فداکاری و … از ویژگی‌های جامعه عشایر است.

وی افزود: اگر با نگاه موزه تاریخ طبیعی به عشایر بنگریم ظلم به عشایر است اما اگر به دنبال این هستیم که ین فرهنگ بالنده را در آینده چطور نگاه کنند بحث دیگری است و این‌که عشایر را موزه‌ای به نمایش بگذاریم گردشگرها ببینند به معنای تقویت فرهنگ عشایر نیست.

افشانی ادامه داد: عشایر نیز انسان هستند و مانند سایر انسان‌ها به سکونت نیاز دارند چنانکه جمعیت عشایر کوچ رو نسبت به دو دهه قبل یک‌سوم شده است.

استاندار فارس اضافه کرد: برای کمک به عشایر باید آن‌ها را ساماندهی کنیم تا اسکان پیدا کنند که هم از طبیعت بهره‌مند شوند و هم از کاری که دارند به‌عنوان مولد بهره بریم تا بدون برنامه و از سر اجبار در حاشیه شهر ساکن نشوند و حاکم بلامنازع طبیعت به فلاکت حاشیه شهر دچار نشود.

وی تصریح کرد: عشایر باید رمه‌گردانی کنند چنانکه در استان سمنان عشایر در حال کوچ مرفهی وجود داشتند که در شمار پردرآمدترین عشایر ایران محسوب شده و رمه‌گردان بودند یعنی دام آنها می‌چرخید اما خود ساکن بودند و اولین قدم این است که سازمان امور عشایر این را بپذیرد که فرزند عشایر هم نیاز به آموزش دارد و امکان ندارد امکانات و فرصت آموزشی به‌عنوان بالاترین مظهر عدالت را به‌گونه‌ای برای عشایر ببریم که مانند روستا و شهر باشد.

افشانی با اشاره به این‌که صنایع‌دستی بخشی از فرهنگ عشایر است، بیان کرد: این انسان‌های مولد و هنرمند باید در مجاورت هر منطقه اسکان خود یک شهرک صنایع‌دستی متناسب داشته باشند که البته اولین آن را کلنگ زدیم.

استاندار فارس یادآور شد: در استان فارس برای عشایر به روال گذشته خدمات ارائه خواهد شد اگرچه هزینه‌ای که برای عشایر می‌شود نسبت به بعد خانوار بالاست چنانکه مسیرهای ایل رو هزینه سنگینی دارد و هر از چند یک‌بار تخریب می‌شود و از سویی باید خاک را به‌گونه‌ای حفظ کنیم که هم دام استفاده کند هم آن‌قدر مورد چرا قرار نگیرد که قابلیت مرتع و رویش را از دست بدهد.

وی ادامه داد: اصرار بر این‌که انسان همراه دام بچرخد نداشته باشیم و بگذاریم عشایر رمه گردانی کنند و خود در کنار سکونت، صنایع‌دستی تولید کنند و از تجهیزات خوب مانند پنل خورشیدی بهره ببرند.

IMG-20160519-WA0114

درباره ی علیرضا عزیزی

همچنین ببینید

ایل باصری

عشایر مرودشت و چادر های ایشان به عنوان کانون های کوچک تولیدی سهم بزرگی در توسعه استانی و ملی دارند

عشایر مرودشت و چادر های ایشان به عنوان کانون های کوچک تولیدی سهم بزرگی در …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *