خانه / فرهنگی / پیریزه اساسی ترین رموز محرمانه بین خانواده های طوایف عشایر ایل باصری

پیریزه اساسی ترین رموز محرمانه بین خانواده های طوایف عشایر ایل باصری

پیریزه  نامه های نانوشته ، ولی خوانده شده یادداشتی به قلم جانی خان یوسفی 

پیریزه اساسی ترین رموز محرمانه بین خانواده های طوایف عشایر ایل باصری در گذشته ، که امروزه  پست و پستچی جای آن را گرفته است آموزش قرار دادی نام رنگ، شکل و اندازه اشیاء و مفهوم آن در فرهنگ عشیره ای  دربسته ها  یا در پارچه  ای به نام پیریزه با رموز این اشیا و الگو های آموزشی داده شده ، مانند بادام ، گردو،قند ، خرما، و غیره ….. هرکدام از اشیاء که توسط  قاصد از راه می رسید ،گیرنده طبق رموز و رسوم متداول متوجه منظور فرستاده یا فرستنده پیریزه می گردید و در صورت لزوم در جلسه خانوادگی مطرح و در میان گذاشته می شد  که توسط افراد خبره تجزیه و تحلیل ، واقدام لازم صورت  می گرفت رنگ اشیاء در پیریزه بسیار مورد اهمیت بود مثلا زغال ، تعداد ی نخ رنگی ، پارچه سبز هر کدام معنی خاص خود را در الگوی داده شده داشت  اولی گیرنده متوجه می شد عزاداری صورت گرفته  در آن قبیله کسی فوت شده ، دومی تعداد نخ رنگی به منزله دار قالی و بافتنی مشغلوم وقت ندارم به دیدارتان شرفیاب شوم ، وگره نخ و طناب مفهومش این بود که  مشکل دارم وشما بیاید و حلش کنید و سومی پارچه سبز نشانه اینکه خبری خوشی دارم از بیماری بهبود یافتم  و  یا اینکه سفره نذری دارم شما هم دعوتید مقدار اشیا فرستاده شده خیلی خیلی مهم بود اگر مقدار زیاد می بود به منظور سوغاتی برای گیرنده محسوب می شد چنانچه اندک و بسیار کم بود منظور فرستنده پیریزه  تقاضای مقداری از آن را کرده است و گیرنده برایش می فرستاد در ضمن چنانچه قاصد( پیریزه رسان) قصد برگشت به قبیله اول را داشت ، با یک بسته پریزه ، متقابلا عودت داده می شد پیریزه اشیاء قرار دادی در ایل باصری اساسی ترین روش آگاهی رسانی و احوال پرسی برطرف کردن نیازمندیها ی افراد گروه ها و قبایل که امکان دیدار و ملاقات از نزدیک نبود صورت می گرفت  با باز شدن پیریزه  از چگونگی وضعیت خواسته های فرستنده بود که گیرنده باخبر می شدو  برای حل و فصل مشکلات افراد قبیله دور تراین مهم ، کارها را بسی آسان می کرد با مرور زمان و پیشرفت علم  تکنولوژی پیشرفته تر شد و  به صورت اشکال روی پوست و پارچه و شکل و رنگ صورت گرفت تا اینکه خواندن و نوشتن در ایل وایلات عشایر راچ شد و توانستن خواندن و نوشتن را کم و بیش بعضی خانواده ها در میان قبیله که تا حد.ودی  مرفح بودند ملا و معلم با حقوق و هزینه شخصی بگیرند و سواد بیاموزند پیریزه ، خلاصه اینکه رموز اساسی و شناخته شده است ولی افراد از محتویات آن اطلاعی ندارند  و کاملا محرمانه  است                نویسنده جانی خان یوسفی

پیریزه باصری

 

۲۰۱۹۰۱۲۵_۱۲۰۷۵۱

 

 

درباره ی علیرضا عزیزی

همچنین ببینید

ایل باصری (11)

خوابگاه صنایع دست بافت عشایری

خوابگاه صنایع دست بافت عشایری نقشه ناظم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *